قسمت 77: کاربرد انواع سیمان؟!

انواع سیمان

خیلی وقته تکنولوژی بتن مرور نکردیم بریم باهم یه بار دیگه انواع سیمان و کاربری­هاشونو مرور کنیم تا رستگار شویم ان شا الله.

سیمان

1. سیمان تیپ 1:

این نوع سیمان برای ساخت و سازهای عمومی که نیازی به استفاده از دیگر خواص سیمان نیست کاربرد دارد. سیمان پرتلند نوع 1 در ساخت پل ها، پیاده روها، واحدهای پیش ساخته، ساختمان ها، مخازن و روسازی جاده ها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

سیمان پورتلند تیپ 1

2. سیمان تیپ 2:

سیمان پرتلند تیپ 2 در ساخت سازه هایی استفاده می شود که در معرض خاک یا آب شامل یون های سولفات قرار دارند. این نوع سیمان در معرض حمله ی سولفات ها مقاومت متوسطی از خود نشان می دهد و سرعت هیدراتاسیون آن پایین است. این نوع سیمان از تیپ 1 محبوب تره!

 

سیمان پورتلند تیپ 2

3. سیمان تیپ 3:

سرعت هیدراتاسیون سیمان تیپ 3 بسیار بالا است و این سیمان بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی، مقاومت زیادی از خود نشان می دهد. سرعت گیرش سیمان تیپ 3 بسیار بالا می باشد و در ساخت و سازهایی که قرار است در مدت محدود انجام شوند کاربرد دارد. سیمان پرتلند تیپ 3 در هنگام گیرش حرارت بالایی تولید می کند، بنابراین از این سیمان می توان برای بتن ریزی در مناطق سردسیر استفاده نمود.

 

سیمان پورتلند تیپ 3

4. سیمان تیپ 4:

از این نوع سیمان در بتن ریزی های بسیار حجیم مانند ساخت سدها استفاده می شود. سرعت هیدراتاسیون این سیمان بسیار پایین است و گیرش آن به کندی انجام می شود. میزان حرارتی که در حین استفاده از سیمان تیپ 4 تولید می شود پایین است، به همین دلیل در بتن ریزی های حجیم که حرارت بالا خطرناک می باشد، کاربرد دارد.

 

سیمان پورتلند تیپ 4

5. سیمان تیپ 5:

سیمان تیپ 5 پرتلند در برابر حمله ی سولفات ها بسیار مقاوم است و به آن نام سیمان ضد سولفات داده اند. به همین دلیل در ساخت سازه هایی که در معرض محیط های آبی و خاکی سولفاتی قرار دارند مورد استفاده قرار می گیرد. مقاومت این سیمان در مقایسه با مقاومت سایر سیمان های پرتلند پایین تر می باشد.

 

سیمان پورتلند تیپ 5

گردآورنده:

مهندس میررضا میریحیوی مدرس و مؤلف کتاب­های عمرانی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

8 + نوزده =

توسط
تومان