قسمت 56: انقلابی شُل با خودتراکم ها

 

بتن از جمله مصالحیه که نقشش توی ساخت‌وساز بی‌بدیل هستش و هر عمرانی باید نسبت به بتن و خصوصیات اون از جمله استحکام، مقاومت و دوامش اطلاعات خوبی داشته باشه.

یه سازه بتنی باید از بتن با مقاومت بالا و تراکم مناسب ساخته‌شده باشه که اون بتن باید مرغوب باشه و دونه بندی اون مناسب و ایده­آل باشه. در این مقاله میخوایم در مورد یکی از انواع بتن یعنی بتن خودتراکم توضیحاتی بدیم.

 

اندکی مقدمه:

بتن خودتراکم یا بتن SCC (Self-Consolidating Concrete) دو سه دهه‌ای میشه که بحث استفاده از اون مطرح‌شده و یه سری ویژگی‌هایی داره که نسبت به بتن معمولی جذاب تره و هلووتره.

بتن‌ریزی معمولی یه سری مشکلاتی داشت مثل کرمو شدن بتن، تراکم ناهمگن، جداشدگی دونه ها و عدم دسترسی به ابزارآلات در بعضی جاها واسه ویبره زدن. حالا دانشمندان و اساتید نشستن و نشستن و یه ایده ناب دادن (هنوز هم نشستن‌ها)

این ایده شون همون بتن خودتراکم بوده که به ساسی مانکن (ویبره زن) هم نیازی نداشته باشه تا واسه مون بلرزونه.

اینجاست که با افزودن فوق روان کننده‌ها، مواد نانو سیلیسی، نانو رسی و … و طراح اختلاط خاص‌تر، میایم بتن خودتراکم تولید می‌کنیم.

 

 

1 ویبره زن رفتتتت!!

واسه بتن معمولی همونطور که میدونیم باید کلی ویبره می‌زدیم. این هم آلودگی صوتی ایجاد می‌کرد هم باید به چند کارگر پول می‌دادیم برامون بلرزونه. بماند که این لرزوندن کجا و اون یکی کجا. (بیچاره کارگر ویبره زن در طولانی‌مدت دچار مشکلاتی می‌شد که بگذریم…).

ضمناً در بعضی سازه‌های بلندمرتبه و بتن‌ریزی زیرآب، ویبره زدن امکانش زیاد فراهم نیس

 

 

2 سوپرمن وارد می‌شود!

یه وقتایی هست که تراکم میلگردها به‌شدت بالاست و عبور بتن و میله ویبراتور از اون فاصله کم خیلی سخته. به‌علاوه ما بعضاً سازه‌هایی داریم که درشون مجبوریم شکل‌پذیری ویژه استفاده کنیم یا اصلاً فاصله میلگردها به حدی کمه که میله ویبراتور داخل نمیره مثل سازه‌هایی با معماری ظریف که مجبوریم المان منحنی واری درست کنیم. اینجاست سوپرمن ما عمرانی‌ها (بتن خودتراکم) وارد می‌شود.

 

 

 

3 نه به جدایی نادر از سیمین:

حین بتن‌ریزی معمولاً یکی از مشکلات جدایی سنگدانه های درشت (نادر) از سنگدانه های ریز (سیمین) هستش (فمینیست‌ها صداشون درنیاد که چرا ریز رو دادیم به سیمین). بتن خودتراکم هم در حین انتقال به سایت هم در حین بتن‌ریزی مشکلی از بابت جدایش دونه ها نداره پس کرمو شدن بتن و مشکلات این چنینی رو نداریم.

 

 

4 آنچه خوبان همه دارند تو یکجا داری خودتراکم عزیز!!

از سایر ویژگی‌ها میشه به این موارد اشاره کرد که:

– زودتر از بتن معمولی سخت میشه و به مقاومت نهایی دست پیدا میکنه.

– تحت وزن خودش همه‌جا میلوله و میره.

– با توجه به طرح اختلاطی که داره سیمان کمتری استفاده میشه پس ارزون در میاد (ویبره زنی هم که نیاز نداشت اینم گفتم).

– سرعت بتن‌ریزی به‌شدت بالاست و هزینه نیروی انسانی هم پایین میاد.

 

 

من خیلی خلاصه اینا رو گفتم. ولی میخوای همه اینا رو یکجا داشته باشی و کلی نکات آیین‌نامه در مورد سایر بارگذاری‌ها رو یاد بگیری؟

 

گردآورنده مطالب:

مهندس اسلام اسلامی مؤلف و مدرس کتاب‌های عمرانی (ژئوتکنیک دانشگاه تهران)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

5 × سه =

توسط
تومان