قسمت 44: 5 اشتباه رایج ساختمان بتنی

اشتباهات رایج در ساختمان بتنی

در این جلسه از زنگ عمران می خوایم به 5 تا از اشتباهات دَم دستی و رایج ساختمان­های بتنی بپردازیم. اینکه اهمیت برخی از این اشتباهات به تدریج کم­رنگ شدن و تبدیل به عادت، می­تونه یه تلنگر به مهندسین عزیز عمرانی باشه!

اشتباهات ساختمان بتنی

1- تخریب تیر بتنی:

تخریب تیرها و عبور لوله تاسیسات باعث کاهش باربری تیرها و در نتیجه عدم انتقال صحیح بار در سازه می شود. متاسفانه برخی از کارفرماهای محترم بدون درنظر گرفتن مشکلات این کار، به راحتی تیر رو تخریب می کنن.

تخریب تیر بتنی

2- اجرای وال­ پست:

دیوارها می بایست با والپست­های افقی و عمودی مهار شوند. این باعث می شود سازه اتصال کافی داشته باشد که در مواقع زلزله شاهد خرابی به مراتب کمتری باشیم. زلزله کرمانشاه لزوم توجه به این نکته رو بصورت دقیق نشان داد.

اجرای والپست در دیوارها

3- قالب­های پلاستیکی:

برای جلوگیری از جذب آب بتن تازه ریخته شده توسط قالب­های آجری و یا خاک باید از قالب­های پلاستیکی و یا حداقل از پلاستیک زخیم استفاده کرد که در برخی از ساختمان­های بتنی رعایت نمی­شود.

قالب های پلاستیکی

4- تراکم سنجاق­ ها:

تعداد سنجاق­ها و فشردگیشون قابل توجه است. احتمال به خوردگی وجود دارد اگر اسلامپ بالا باشد دانه­های درشت بتن قسمت­های بالایی ستون و شیرابه بتن در قسمت پایینی ستون قرار می­گیرد.

تراکم سنجاق ها

5- اسکوپ:

علت بیشتر ریزش نماهای سنگی و تخریب نما در ساختمان­های بتنی عدم استفاده از بست سنگ نما و اتصال فلزی سنگ و سرامیک (اسکوپ) می­باشد.

اسکوپ در نماکاری

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × پنج =

توسط
تومان