قسمت 37: سقف های ناشناخته مهندسی عمران

سقف های ناشناخته مهندسی عمران

سقف های ناشناخته در عمران

 

 

همان‌طور که می دونیم در ساختمون ها کف هر طبقه سقف طبقه‌ای دیگه رو تشکیل می ده. کف سازی ساختمون ها از نظر تقسیم بار به دو نوع یک‌طرفه (بار در یک‌جهت توزیع می شه) و دوطرفه (بار در دو جهت توزیع می شه) تقسیم می‌شود و اونا بارهای وارده رو به تیر و ستون‌های مربوطه و از اونجا به فونداسیون سازه منتقل می کنن.

 

کف و سقف

 

در مورد سقف‌های مرسوم در سازه‌های بتنی و فولادی در مقاله‌ای مجزا چندی پیش صحبت کردم. سقف‌هایی مثل تیرچه‌بلوک، دال بتنی، کامپوزیت سنتی، عرشه فولادی و طاق ضربی رو مرور کردیم که موضوع بحث این جلسه سقف‌های کمتر شناخته‌شده هستش. یکی از اهداف این جلسه آشنایی مهندسین عزیز با چنین سقف‌های مدرن و جالب می‌باشد که می‌تواند اولاً موجب افزایش آگاهی مهندسین در رابطه با نحوه طراحی و اجرای هریک شود و دوما با شناخت بیشتر می‌توان با مزایا و معایب این نوع سقف‌ها بیشتر آشنا شد.

 

1- اینتل دک:

سقف‌های وافل یا مشبک یکی از گزینه‌های مطلوب در دهانه‌های متوسط و بزرگ در سازه‌ها است اما مشکل اصلی این سقف سختی در اجرای آن‌ها است. واسه همین سقف اینتل دک ابداع شده تا مشکل سختی در اجرای سقف‌های وافل را حل کنه. اجرای اینتل دک بسیار ساده س و فقط با یک گروه از کارگران معمولی پیاده‌سازی میشه.

از ویژگی‌های سقف‌های اینتل دک می‌توان به این موارد اشاره کرد :

– کاهش قابل‌توجه بتن مصرفی سقف به میزان ۴۰% نسبت به سیستم‌های متداول و در نتیجه کاهش وزن سقف و کاهش آرماتور و بتن مصرفی سازه

– امکان اجرای دهانه‌های بلند به‌صورت کاملاً مسطح و بدون آویز تیرها

– حذف محدودیت‌های معماری و همچنین تأمین و بازدهی مناسب فضای پارکینگ

– کاهش قابل‌توجه خطاهای اجرایی

– عدم نیاز به سقف کاذب و چسبندگی مناسب نازک‌کاری

– عایق صوتی و حرارتی مناسب و مقاوم در برابر آتش‌سوزی

– و از همه مهم‌تر اینکه سقف اینتل دک یک تکنولوژی بومی است.

اینتل دک

 

2- سقف دبه‌ای:

خدایی میدونستین دبه توی عمران کاربرد داره؟ اینم از عجایب روزگاره دیگه.

مهندسین ایرانی با توجه به قابلیت سقف یوبوت و خاصیت سازه‌ای آن اقدام به اجرای سقف بسیار بسیار ارزانتر از یوبوت با استفاده از دبه‌های توخالی نمودند. این سقف ایرادی که داره اینه که به علت نداشتن فضای خالی با سطح زیرین خود امکان رفتن بتن در زیر خود را نداره که  با کمی از اسپیسر ها این مشکل نیز قابل‌حل خواهد بود. به نظر بنده ابداع این سقف خیلی بهتر از کپی‌برداری شرکت‌هایی است که یوبوت را نگاه و ایرداک را تولید یا کوبیاکس را نگاه و بابل دک یا حبابی را تولید میکنن.

مزایای این سقف:

– چیزی که زیاده دبه س خب.

– ارزان و سبکه

– حمل کردنش ساده س

 

سقف دبه ای

 

3- بابل دک:

همین اول اینو بگم که این سقف به عرشه حبابی یا بادکنکی معروفه. اینم بگم که خیلی شبیه همون کوبیاکسه که میشناسیمش. این سقف نوین همون دال بتنیه که شامل شبکه حباب‌های پیش‌ساخته و میلگردهای نگهدارنده میشه. درواقع واسه حذف کردن بتن و کاهش وزن سقف از توپ‌هایی استفاده میشه که کاربرد سازه‌ای ندارن و باعث کاهش بار مرده ساختمون میشن. بررسی‌ها نشون میده وقتی در این سیستم از توپ‌های پلاستیکی استفاده میکنین، وزن کل دال 35 درصد کم میشه و فاصله بین ستون‌ها رو هم میشه بیشتر کرد که از نظر معماری ایده ال هستش.

 

بابل دک

 

جزئیات بابل دک مطابق تصویر زیر می باشد:

 

بابل دک

 

4- هالوو کور:

سقف‌های مجوف پیش‌ساخته یا Hollow Core Slabs از سیستم‌های سقف شناخته‌شده در دنیا س. این سقف‌ها به دو صورت با استفاده از بتن مسلح معمولی و یا بتن مسلح پیش‌تنیده در کارخانه تولید و به محل اجرای پروژه انتقال داده می شن. در مقطع طولی این سقف‌ها به‌منظور کاهش بار مرده سقف حفراتی طولی تعبیه‌شده س. از مزایای این سیستم مشابه دیگر انواع سقف‌های پیش‌ساخته، کاهش زمان اجرا و افزایش سرعت پیشرفت پروژه می‌باشد. به‌منظور اتصال مناسب این قطعات به یکدیگر لازم است قلاب‌های مناسب تعبیه‌شده و در محل به‌طور مناسب بتن‌ریزی یا گروت ریزی شود. ازآنجاکه هالوکور به‌صورت پیش‌تنیده ساخته می شه، می تونه با ضخامت بسیار کم تا دهانه 18 متری رو پاسخگو باشه.

 

هالو کور

 

5- کوپلکس (ژئودرین):

با توجه به حجم بالای ساخت‌وسازهایی که در اکثر شهرها و بی‌توجه به از بین بردن تعادل محیطی و منظره سبز طبیعی انجام می شه، بام سبز راه‌حل ایده آلی برای بازگرداندن اثری از طبیعت سبز به محیط شهری هستش و امروزه علاقه طراحان و معماران به این تکنیک افزون گشته است. به‌طورکلی مزایای زیادی رو برای باغچه بام‌ها می‌توان برشمرد که از آن دسته میشه به موارد زیر اشاره کرد:

نگهداری تعادل محیطی، تغییر منظر ساختمان‌های موجود و قدیمی، تأثیر گیاهان و فضای سبز در سلامت انسان و جامعه.

 

کوپلکس یا ژئودرین

 

در این سیستم می‌توان از آب باران برای آبیاری فضای سبز بام استفاده نمود و مقدار اضافی آب قابلیت تخلیه به خارج از سیستم را داراس.

 

ژئودرین

 

6- کامپوزیت روفیکس:

این سقف درواقع همان سقف کامپوزیت است که بجای تخته یا ورق (که به‌عنوان قالب استفاده می شن) از یک  صفحه فلزی مشبک با نام روفیکس به‌عنوان قالب ماندگار استفاده می‌شود. جنس روفیکس ورق گالوانیزه به ضخامت 0.7 تا 0.8 میلی‌متر است. همین مشبک بودن روفیکس موجب می‌شود بتن تازه به‌خوبی با آن درگیر شود و به دلیل ترکیب بتن و فلز مقاومت به‌دست‌آمده برای تحمل بارهای وارده به سقف قابل‌توجه خواهد بود. فاصله تیرهای فرعی تا حداکثر 81 سانتی متر می‌تواند باشد چراکه بیشتراز آن باعث شکم دادن روفیکس در هنگام بتن‌ریزی خواهد شد. اجزای تشکیل‌دهنده این نوع سقف شامل روفیکس، آرماتور و بتن می‌باشد. ساده بودن روش اجرا و سرعت‌بالای کار از مزایای این سقف می‌باشد اما ازآنجاکه روفیکس یک قالب ماندگار است جزء مصالح مصرفی سقف به‌حساب اومده و در نتیجه هزینه آن را کمی بالا می‌برد.

 

کامپوزیت یا روفیکس

 

صفحات مشبک یا همون روفیکس به صورت شکل زیر می باشند:

 

روفیکس

 

7- سقف دابل تی:

این نوع سقف پیش‌ساخته به دلیل وزن بالای آن و سرعت اجرای پایین و همچنین هزینه‌ی بیشتری که دارد کمتر مورداستفاده قرارمیگیرد. اما بااین‌وجود برخی از مهندسین طراح اعتقاد بیشتری به سقف دال دارند و در طراحی‌های خود از این سقف استفاده می‌کنند. در برخی ساختمان‌ها که از اهمیت بالایی برخوردارن. مثل ساختمان‌های واقع در نیروگاه‌ها یا مراکز صنعتی بزرگ از سیستم سقف دال بتنی استفاده می شه. اجزای تشکیل‌دهنده  این سقف آرماتور و بتن است. دال‌ها به‌صورت پیش‌ساخته استفاده می‌شوند. بدین ترتیب که با اندازه‌گیری دقیق تیر ریزی موجود، دال‌های نواری رو طبق همین اندازه‌ها در کارخونه ساخته و سپس به محل پروژه حمل و در تراز موردنظر نصب می‌کنند. این دال‌های پیش‌ساخته یا به‌صورت پیش‌تنیده و یا به‌صورت عادی ساخته میشن.

 

سقف دابل تی

 

برای مطالعه مقاله “انواع سقف ها” بر روی اینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده − پانزده =

توسط
تومان