قسمت 23: بلندترین برج‌های دنیا را می‌شناسید؟

بلندترین برج های جهان

بلندترین برج های دنیا را می شناسید؟

 

روزی روزگاری، هر شهر و هر کشور، شهرتش را مدیون وسعت جغرافیایی و مراتع سرسبزش بود؛ اما آن روزها گذشت. امروزه، سازه‌های مدرن و آسمان‌خراش‌ها هستند که نام شهرها و کشورها را بر سر زبان‌ها می‌اندازند.

همان‌طور که می­دانید، هزینه زیادی صرف ساختن بلندترین برج‌های جهان می‌شود. هدف از این سرمایه‌گذاری چیست؟ دو چیز. اولی جذب توریست و دومی قدرت‌نمایی و برتری کشورهای دنیا نسبت به یکدیگر.

به‌بیان‌دیگر، در اختیار داشتن بلندترین برج دنیا، به معنای سرازیر شدن توریست‌ها است که درآمد کلانی از این طریق برای آن شهر به دنبال دارد و باعث شهرت هر چه بیشتر آن می‌شود. البته این عنوان، یعنی در اختیار داشتن بلندترین برج دنیا، عنوانی نیست که سال‌های طولانی در اختیار یک شهر باقی بماند و بارها بین شهرهای مختلف جابه‌جاشده است.

سال‌ها پیش، آمریکای شمالی، ۷۵ درصد از بلندترین سازه‌های دنیا را در اختیار داشت ولی امروزه، آسیا و خاورمیانه است که میزبان بیشترین ساختمان‌های بلند دنیا است.

به لطف شگفتی‌های معماری مدرن که همراه با زمان پیشرفت می‌کند، ساختمان‌ها و برج‌ها، بلندتر و بلندتر می‌شوند. همانطور که گفته شد، ساخت برج‌های بلند و آسمان‌خراش‌ها به دلایل مختلفی در دهه‌های اخیر رواج پیداکرده است. این مسئله ممکن است به خاطر خلاقیت و ابداع باشد یا به دلیل کمبود زمین. امروزه بین شهرهای بزرگ و مشهور دنیا، رقابتی برای ساخت بلندترین سازه‌های دنیا وجود دارد.

با ما همراه باشید تا بدانید کدام کشور رکورددار داشتن بلندترین برج جهان است:

 

1- برج خلیفه دبی:

برج خلیفه یا برج دبی، آسمان‌خراشی در شهر دبی امارات متحده عربی است. این برج با ۱۶۳ طبقه قابل‌استفاده و ۸۲۸ متر بلندی، هم‌اکنون بلندترین سازه و آسمان‌خراش ساخته‌شده به دست انسان است. ساخت این برج، از ژانویه ۲۰۰۴ آغاز شد و در روز چهارم ژانویه ۲۰۱۰ گشایش یافت.

برج خلیفه دارای بیش از هزار واحد آپارتمان، ۴۹ طبقه اداری، ۴ استخر و یک کتابخانه مخصوص ساکنان برج است. همچنین هتل آرمانی با ۱۶۰ اتاق به طراحی جورجیو آرمانی در طبقات اولیه برج واقع شده است.

طراحی این برج اثر شرکت آمریکایی SOM و ادرین اسمیت با الهام از معماری اسلامی، طبیعت صحرا و گل  Hymenocallis  است.

طراحی داخلی برج خلیفه نیز توسط Owings and Merill LLP و Nada Andric که یکی از بهترین طراحان داخلی دنیا می‌باشد طراحی‌شده است و در این طراحی از باکیفیت‌ترین شیشه‌ها، فولاد ضدزنگ و سنگ‌های تیره استفاده‌شده است. همچنین کف آن تراورتن نقره، فرش دستباف و سنگ‌های کف‌پوش است و دیوارها نیز گچ‌بری ونیزی شده است که تمامی این‌ها تلفیقی از هنر مدرن و فرهنگ محلی می‌باشند.

برج خلیفه عجایب بسیاری دارد که به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

– استفاده بیش از 45.000 مترمکعب معادل وزن 110.000 تن بتن برای استحکام برج خلیفه

– استفاده از 192 بیل مکانیکی در عمق 50 متری زمین

– نصب روزی 175 تیکه شیشه توسط 380 مهندس

– آلومینیوم استفاده‌شده در این برج معادل 5 هواپیما A380 و فولاد ضدزنگ استفاده‌شده معادل 293 برابر برج ایفل می‌باشد.

– همچنین این برج دارای رکورد پمپاژ عمودی به ارتفاع 601 متر است.

برج خلیفه دبی

 

2- برج شانگهای چین:

برج شانگهای، دومین برج بلند دنیا است. این برج با ارتفاع ۶۳۲ متر و ۱۲۱ طبقه، بلندترین برج چین است. ساخت برج شانگهای در سال ۲۰۰۶ آغاز شد و به‌طورکلی ۸ سال طول کشید.

این بنا را یک شرکت معماری آمریکایی به نام Gensler طراحی کرده است. هدف اصلی از ساخت این برج، استفاده به‌عنوان هتل و ساختمان اداری است.

امروزه این بنا، درمجموع ۳۲۰ اتاق هتل و ۱۱۰۰ ظرفیت خودرو در پارکینگ دارد. از نمای بالایی این برج، چشم‌اندازهای شگفت‌انگیزی از منطقه‌ی پودونگ شانگهای قابل‌مشاهده است. این منطقه در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های زیادی داشته است.

این ساختمان بر طبق نوآوری‌های اخیر در طراحی آسمان‌خراش‌های خیلی بلند ساخته‌شده است؛ مانند دیگر ساختمان‌های بلند دنیا که در چند سال اخیر ساخته‌شده‌اند، به‌جای استفاده از یک چارچوب ساده فولادی برای اسکلت، در این سازه از یک هسته بتنی ضخیم استفاده‌شده است. به خاطر خاک شنی منطقه و زمین‌لرزه‌ها و طوفان‌های شدید، ساخت چنین سازه‌هایی در شانگهای سخت است. به همین دلیل است که این ساختمان بر روی 980 ستون 70 متری بتونی قرارگرفته است. برای باثبات کردن سازه در مواجهه با بادهای قوی آن را با یک طراحی نوآورانه و به شکلی استوانه‌ای و مارپیچ ساخته‌اند. طراحی حلزون مانند سازه علاوه بر آیرودینامیکی کردنش، آن را فوق‌العاده زیبا و دیدنی کرده است. این سازه نمایشی اعجاب‌انگیز از مهندسی قرن بیست و یکم است. برای ذخیره انرژی و ایجاد محافظت بیشتر، این برج مانند یک فلاسک با دولایه بیرونی شیشه‌ای ساخته‌شده است.

برج شانگهای چین

 

3- ابراج البیت عربستان سعودی:

برج سلطنتی ساعت مکه (Makkah Royal Clock Tower) با ارتفاعی در حدود 601 متر توانسته نامش را در بین بلندترین برج‌های جهان جای دهد.

این برج بلندبالا 120 طبقه دارد و بزرگ‌ترین ساعت جهان در بالای آن جاسازی‌شده است. جالب است بدانید که ساعت برج سلطنتی مکه، باوجود چهل‌وپنج متر طول و چهل‌وسه متر عرض، شش برابر بزرگ‌تر از ساعت مشهور «بیگ بِن» لندن است.

ابراج البیت یا همان برج سلطنتی ساعت مکه در مجاورت مسجدالحرام ساخته‌شده و یک پروژه بزرگ با سرمایه‌گذاری هنگفت محسوب می‌شود. مراکز خرید متنوع، سالن کنفرانس، هتل‌های لوکس برای اقامت حجاج بیت‌الحرام، مسجدی با ظرفیت 3500 نمازگزار و پارکینگی که می‌توان حدود 1500 خودرو را در آن پارک کرد، تنها بخشی از این مجموعه عظیم هستند.

در بالاترین نقطه ابراج البیت، یک رصدخانه وجود دارد. کار این رصدخانه از هر رصدخانه دیگری که در بالای برج‌های بلند جهان قرار دارند مهم‌تر است. چراکه مسلمانان برای شروع ماه رمضان و پایان آن باید به‌دقت ماه را رصد کنند.

لوکس و خاص بودن این آسمان‌خراش تجاری- اداری، قیمت هتل‌ها و مراکز خرید آن را هم تحت تأثیر قرار داده. شاید به همین خاطر است که تنها افراد خاصی می‌توانند در این برج اقامت داشته و کعبه و آسمان مکه را جوری دیگر ببینند.

ابراج البیت مکه

 

4- مرکز تجارت جهانی پینگ آن چین:

مرکز تجارت مالی پینگان (Ping An Finance Center) در شنژن چین واقع‌شده و ارتفاع آن حدود 599.1 متر است.

شنژن یکی از مهم‌ترین شهرهای اقتصادی چین است که در نزدیکی هنگ‌کنگ واقع‌شده و با نماد برج مرکز تجارت مالی پینگ­آن شناخته می‌شود. نمای آسمان‌خراش مرکز تجارت جهانی پینگ آن از شیشه و سنگ ساخته‌شده است که در برابر آب ­‌و هوای این منطقه، از مقاومت کافی برخوردار باشد. نمای مخروطی برج، نیروی باد را تا ۴۰ درصد کاهش می‌­دهد و اسکلت فولادی ضدزنگ آن، شبکه­‌ای حفاظتی را در برابر اصابت رعدوبرق شکل داده است. به‌علاوه، این کار موجب شده که توجه همگان به‌سوی این ساختمان جلب شود و مرکز تجارت مالی پینگان یکی از جاذبه‌های چین باشد.

این برج کاربری تجاری- اداری دارد. کار کردن در این ساختمان آرزوی افراد زیادی از ساکنین شنژن چین است. چراکه نمای شهر از بالای برج شگفت‌انگیز به نظر می­رسد و از ساعت‌ها کار کردن خسته نمی‌شوید. البته این برج فروشگاه و بخش‌های تجاری هم دارد؛ بنابراین کسانی که به‌عنوان توریست به چین رفته‌اند هم می‌توانند وارد برج شده و شهر را زیر پاهایشان احساس کنند.

مرکز تجارت جهانی پینگ آن چین

 

5-  برج جهانی لوته کره جنوبی:

برج جهانی لوته (Lotte World Tower) که در سئول پایتخت کره جنوبی واقع‌شده، ارتفاعی در حدود 555 مترمربع دارد. باوجوداین ارتفاع و 123 طبقه، این سازه متفاوت توانسته نامش را در بین بلندترین برج‌های جهان ثبت کند.

سیزده سال زمان برد تا کره‌ای‌ها بتوانند این ساختمان تمام شیشه‌ای را آماده کنند و درنهایت، در سال 2019 برج جهانی لوته افتتاح شد. ظاهر متفاوت این برج توجهتان را جلب کرده است؟ باید بدانید که این ساختار از اشکال هنری سنتی کره‌ای الهام گرفته‌شده و بی‌مفهوم نیست. همان‌طور که گفته شد، این برج، ۱۲۳ طبقه دارد که ۶ طبقه از آن‌ها، زیرزمین است. این برج به‌اندازه‌ای قدرتمند و مستحکم ساخته‌شده که توانایی مقاومت در برابر زلزله‌های ۹ ریشتری را دارد.

درون برج فضاهای اداری، مرکز خرید، آپارتمان و هتل‌های لوکس و لاکچری در نظر گرفته‌شده است. برج جهانی لوته، یک سالن کنسرت و کافه روی پشت‌بام هم دارد. مکانی هم‌روی پشت‌بام برای راه انداختن یک آتش‌بازی شگفت‌انگیز در نظر گرفته‌شده. سازندگان برج با این کار خواسته‌اند حجت را تمام کنند و یک سازه متفاوت تحویل دهند.

ویژگی‌های برجسته برج را می‌توان عرشه شیشه‌ای و داشتن سریع‌ترین آسانسور جهان دانست. آسانسور دوطبقه برج لوته که با نام شاتل آسمان شناخته می‌شود، سرعتی معادل ۳۵ کیلومتر در ساعت دارد؛ این آسانسور می‌تواند از طبقه یکم تا ۱۲۱ را در مدت‌زمان یک دقیقه طی کند.

برج جهانی لوته کره جنوبی

 

6- مرکز تجارت جهانی وان آمریکا:

مرکز تجارت جهانی وان (One World Trade Center)که در ابتدا به آن برج آزادی نیز گفته می‌شد، ارتفاعی در حدود 541.3 متر دارد و 104 طبقه برای آن در نظر گرفته‌شده است. قدمت ساخت این سازه بزرگ به سال 2014 برمی‌گردد و هشت سال ساختن آن به طول انجامیده است.

این ساختمان که توسط شرکت معماری Skidmore،Owings  و Merrill طراحی‌شده است، 104 طبقه دارد که دارای ورودی‌هایی در هر چهار طرف بوده و 3 میلیون فوت مکعب مساحت قابل اجاره تجاری دارد. این ساختمان دارای فونداسیون بتن مسلح و دیوارهای بتن مسلح باضخامت 3 فوت حول تمام شفت‌های آسانسور و دستگاه پله‌ها است. از طبقه بیستم، ساختمان به‌گونه‌ای طراحی‌شده تا 8 مثلث متساوی‌الساقین ایجاد شود و درمجموع یک هشت‌وجهی را تشکیل دهند.

مرکز تجارت جهانی وان، به‌عنوان یادبودی از برج‌های دوقلویی که در حادثه یازده سپتامبر از بین رفتند شناخته می‌شود. اگر به این آسمان‌خراش نگاه عمیق‌تری داشته باشید، به‌خوبی متوجه می‌شوید که نسبت به دیگر سازه‌های بند اطرافش صیقلی‌تر و براق‌تر است؛ زیرا این سازه به‌عنوان نماد مقاومت ساخته‌شده است.

دیگر نکته جالب‌توجه درباره مرکز تجارت جهانی وان این است که سازنده برج ارتفاع آن را 1,776 فوت در نظر گرفته است. این عدد درست برابر سالی است که اعلامیه استقلال ایالات‌متحده آمریکا امضاشده است.

مرکز تجارت جهانی وان آمریکا

 

7- مرکز مالی CTF چین:

مرکز مالی CTF یک آسمان‌خراش چندمنظوره 530 متری واقع در جنوب شهر گوانگژو چین می‌باشد. طراحی این ساختمان توسط Kohn Pedersen Fox Associates انجام‌شده که دارای یک هسته‌ بتنی با هشت ستون می‌باشد. این برج  بلندترین بنای ساخته‌شده درگوانگژو، سومین بنای بلند در چین و هفتمین در دنیا می‌باشد. این ساختمان با ارتفاع 1740 فوت و 111 طبقه دارای 95 آسانسور است که سرعت آن‌ها به بیش از 44 مایل بر ساعت می‌رسد. به‌علاوه 5 طبقه زیرزمین دارد که شامل یک مرکز خرید، واحدهای اداری، آپارتمان و هتل می‌باشد.  این سازه در زمینی به مساحت 27000 مترمربع در منطقه مرکز تجاری گوانگژو شهر Zhujiang New Town ساخته‌شده است. اما نکته آخر این که پروژه مذکور، در سال 2009 آغاز و در سال 2016 به اتمام رسیده است.

مرکز مالی CFT چین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 + 10 =

توسط
تومان