قسمت 90: 4 تغییر مهم در منابع آزمون نظام مهندسی!

تغییرات در منابع آزمون نظام مهندسی

 

برای فعالیت در رشته مهندسی عمران نیاز به داشتن پروانه اشتغال می باشد. لازم به ذکر است که این پروانه اشتغال بعد از قبولی در صلاحیت های مختلف آزمون نظام مهندسی که توسط وزرات مسکن و شهرسازی برگزار میشه ارائه می گردد. از این رو نیاز داریم که اولا منابع آزمون رو بدونیم و بعدش با مطالعه هر یک و قبولی در سه صلاحیت نظارت، اجرا و محاسبات اقدام به فعالیت در این حوزه ها کنیم. اما همونطور که میدونیم مباحث مقررات ملی که جزء منابع آزمون ها هستند، هرچند سال یکبار عوض شده و آپدیت میشه. پس باید حواسمون به تغییرات و اصلاحیه ها باشه. در این مقاله به جدیدترین اصلاحیه ها می پردازیم.

 

قضیه چیه داداشش؟!

ما در هر یک از صلاحیت های نظارت، اجرا و محاسبات منابع آزمونو میدونیم کدومن، از مباحث مقررات ملی گرفته تا استاندارد 2800 و اتصالات جوشی. اما نکته ای که مطرحه این مباحث هرچندسال یه بار آپدیت میشن. الان میخوام بگم واسه آزمون های بعدی کدوم یکی از مباحث تغییرکرده و باید دقت کنیم نسخه جدیدشو واسه آزمون احتمالی اسفند ماه مطالعه کنیم.

 

تغییرات در منابع آزمون نظام مهندسی

1. مبحث 6:

همونطور که میدونیم این مبحث در مورد بارگذاری در ساختمونه، از قبیل بارهای ثقلی و همچنین بار باد. نکته ای که باید بگم اینه که، مبحث 6 که یکی از اون مهم هاس جدیدا تغییر کرده و باید آپدیت 1398 این مبحث رو بخونین (از دی ماه امسال لازم اجرا هم میشه ها). دِن بی کِرفول مای فرندز.

 

مبحث 6 مقررات ملی

2. مبحث 8:

مبحث 8 مربوط به طرح و اجرای ساختمان های بنایی هستش. سازه هایی که توی شهرهای کوچیک و روستاها بیشتر میسازیم باید از این مبحث درش استفاده بشه. دقت کنین که این مبحث ویرایش 98 اش باید خونده بشه دوستان گلم.

 

مبحث 8 مقررات ملی

3. مبحث 9:

این مبحث که موضوعش ساده و اظهر من الشمسه. در مورد طراحی سازه های بتنی توضیحات داده که هممون میدونیم. نکته ای که باید دقت کنیم دوستان اینم باید ویرایش 1399 رو بخونین و در اجرا هم این نسخه الان اجرا میشه.

مبحث 9 مقررات ملی

4. مبحث 19:

درسته اهمیتش به اندازه قبلیا نیست ولی این یکیم ویرایش 1399 رو باید بخونین. مبحث 19 همونطور که میدونیم در مورد صرفه جویی در مصرف انرژی هستش. تعداد سوالاتش طبیعتا خیلی کمتره ولی پیشنهاد میکنم هم واسه آزمون هم واسه خودتون اینو بخونین. تمام

مبحث 19 مقررات ملی

و آمما بحث آخر:

اولا بگم که این تغییرات تا آبان 1400 معلوم شده اتفاق میوفته.

دوما، آزمون نظام مهندسی در صلاحیت های مختلف معمولا دو مرتبه توی یه سال برگزار میشه که یکی دوساله به خاطر کرونا زمانش هی داره جابجا میشه. کدوم یکی از صلاحیت ها رو داری؟ چند بار شرکت کردی تا قبول شدی؟

 

تغییرات منابع آزمون

گردآورنده مطالب:

مهندس اسلام اسلامی مؤلف و مدرس کتاب‌های عمرانی (ژئوتکنیک دانشگاه تهران)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − پانزده =

توسط
تومان