قسمت 82: خانه شمالی بهتره یا جنوبی؟ مسئله این است!!

خانه شمالی جنوبی

خانه شمالی یا جنوبی؟

 

حتماً واسه شمام پیش اومده که وقتی میخواین خونه­ای بخرین یا اجاره کنین میشنوین که میگن جنوبیه یه خونه یا شمالیه. جهت خونه­ای که میخرین مهمه خصوصاً واسه اونایی که نورگیری خونه واسشون خیلی مهمه. توی این مقاله میخوام یه مقایسه کوتاهی داشته باشم و مزایا و معایب هر کدومو بگم.

 

شمالی جنوبی چه صیغه ایه دیگه؟!

خلاصه شو بخوام بگم خونه­هایی که اول حیاط دارن بعد خود بنای خونه­اس شمالی میگن و خونه­هایی که اول وارد بنا میشین بعد وارد حیاط، به اینام خونه­های جنوبی میگن. البته خونه­های دو کله هم داریم که از هر دو طرف درب دارن مثلاً از کوچه وارد حیاط میشی و از سمت خیابون وارد خود بنا میشی (یعنی هم شمالیه هم جنوبی یجورایی).

 

شمالی یا جنوبی؟

1. تفاوت شون:

مهم‌ترین تفاوت شون نورگیری شونه. البته اگه ساختمون در هر طبقه چند واحده باشه این نورگیری خیلی مهم‌تر و تاثیرگذارتره.

همونطور که گفتیم خونه­های جنوبی هم از سمت کوچه هم از سمت حیاط نور میگیرن. پس به نورگیر یا پاسیو اصلا احتیاجی ندارن. بنابراین سطح مفیدتری دارن، واحدهای بهتری دارن و امکان تأمین پارکینگ‌های بیشتری فراهمه. ساختمون شمالی اما فقط از طرف حیاط نور میگیره پس واحدهای سمت جنوب ساختمان نیاز به پاسیو یا نورگیر دارن.

 

تابش نور به خانه

2. چند نکته جذاب هم بگم:

نور خونه­ های جنوبی گرم و دلپذیره و توی زمستون کنترل دمای خونه آسونه. واسه همینه در مناطق سردسیر گزینه بهتریه. اما خونه­های شمالی توی فصل تابستان خنک‌ترن و در مناطق گرم و کویری پس شمالی‌ها مناسب ترن.

چه در خونه­ هایی شمالی چه در جنوبی، واحدهایی که رو به حیاط ان، در معرض گردوغبار بیشتری ان و آلودگی صوتی بیشتری دارن. به همین جهت استفاده از پنجره‌های دوجداره شدیداً توی این واحدها توصیه میشه.

 

نور و دمای خونه های جنوبی

3. و آمما قیمتتت:

توی ساختمون­های شمالی، واحدهای روبه حیاط که نورگیری بهتری دارن گرون­تر از واحدهای پشتی ان. اما در خونه­های جنوبی قیمت‌ها یکیه. چون یه واحد از کوچه و اون یکی از حیاط نور میگیره و تفاوت آنچنانی ندارن. البته اگه بررسی کلی داشته باشیم به خاطر نورگیری بهتر و خوش نقشه بودن واحد، جنوبیا معمولاً گرون­تر از شمالی‌ها هستن.

قیمت خانه

4. شربی غربی هم داریما:

یه سری از خونه ­ها هم شرقی غربین که درب اصلی خونه به طرف شرق یا غرب باز میشه. اما مشکل این خونه­ها اینه که در طول روز نور خورشید 24 ساعته به اونا نمی­تابه در حالی که واسه خونه­های جنوبی معمولاً اشعه خورشید در بیشتر تایم‌ها میتابه. ازاین‌رو گیاهان ساختمونی مثل کاکتوس در جنوبی‌ها بهتر رشد می­کنن (پس شعار اینه، نه شرقی نه غربی فقط خونه جنوبی).

خانه شرقی غربی

5. شرشو بِکَن دیگه، کدومو بخریم بابا؟!

نمیشه دقیق گفت که خونه ­های شمالی به طور مطلق بد هستن و جنوبیا خوب. باید سبک زندگی و سلیقه خودتونم ببینین. اما اگه به نور افتاب علاقه دارین و گیاهان آپارتمانی میخواین داشته باشین، خونه جنوبی توصیه میشه. اما اگه به خونه­های تاریک‌تر اما خنک‌تر علاقه دارین و از طرفی بودجه نسبتاً کمی دارین خونه­های شمالی میتونن خوب باشن.

و آمما شما بگین:

خونه تون شمالیه یا جنوبی؟ چه چیزی اذیتتون کرده یا واستون جذابیت داشته که بخواین در انتخاب خونه بعدی­تون بهش توجه کنین؟

گردآورنده مطالب:

مهندس اسلام اسلامی مؤلف و مدرس کتاب‌های عمرانی (ژئوتکنیک دانشگاه تهران)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

17 − 17 =

توسط
تومان