قسمت 74: انواع دیوارها از نظر عملکردی!!

دیوارها از نظر عملکردی

دیوارهای عملکردی

 

ساختمان‌ها از اجزای متعددی که در کنار یکدیگر قرار داده‌ می‌شوند تشکیل‌شده‌اند. دیوار، کف و سقف از مهم‌ترین اجزای ساختمانی هستند. این جلسه در مورد انواع دیوارها از نظر عملکردی توضیح خواهیم داد. دیوار یه ساختار ممتد هستش که عمدتا قائم، یکپارچه و محکمه و معمولاً ضخامت اون در مقایسه با طول و ارتفاعش خیلی کوچیکتر هستش.

 

دیوار چیه اصلا؟!

دیوارا المانی ان که ساختار یکپارچه و ممتدی دارن که ضخامت شون همواره کوچیکتر از طول و ارتفاعشه. جنسشم معمولاً از آجر، سنگ، بتن، فلز و … میتونه باشه. دیوارها با توجه به نقش و عملکردشون میتونن دسته‌بندی بشن.

 

دیوار

1. دیوار باربر بنایی:

دیوارای باربر علاوه بر وزن خودشون باید وزن طبقات بالایی شون و وزن سقف رو هم بتونن تحمل کنن و در انتها بارها رو به فونداسیون منتقل می کنن. در سازه‌های بنایی از دیوارهای باربر همراه با کلاف‌های افقی و قائم استفاده می‌کردن.

 

دیوار باربر بنایی

2. دیوار غیرباربر:

این دیوارا فقط وزن خودشونو تحمل می کنن و هیچ بار دیگه ای روشون نمیشینه. دیوارهای تقسیم و پارتیشن‌بندی از این دسته هستن که فضاهای داخلی ساختمون رو از هم مجزا کرده و تفکیک می کنن.

 

دیوار غیرباربر

3. دیوار حائل:

دیوارهایی که جهت مقابله با نیروهای جانبی نظیر فشار جانبی خاک، آب و … به کار گرفته میشه رو دیوار حائل میگن مثل دیوارهایی که مانع حرکت کوه‌های مجاور جاده‌ها میشن.

 

دیوار حائل

4. دیوار برشی:

واسه تحمل بارهای جانبی مثل باد و زلزله در سازه‌ها، از دیوارهای برشی استفاده میشه که از نوع بتنی و فولادیه اکثرا. دیوار برشی از طبقات بالا تا فونداسیون امتداد یافته و بارهای لرزه ای را منتقل میکنه تا ابعاد ستون‌ها و تیرها کاهش پیدا کنه.

 

دیوار برشی

کلام آخر:

یه سری دیوارهایی هم وجود دارن که قبلاً توضیح دادم که به‌عنوان دیوارهای جداکننده استفاده میشن مثل دیوارهای تری دی پانل، دیوار هبلکس، دیوار ساندویچ پانل و …

 

 

گردآورنده مطالب:

مهندس اسلام اسلامی مؤلف و مدرس کتاب‌های عمرانی (ژئوتکنیک دانشگاه تهران)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 3 =

توسط
تومان