قسمت 72: خطرات معمول در ساخت‌وساز‌ها

 

اگه صنعت ساخت‌وساز رو یکی از کشنده‌ترین صنایع بنامیم، بیراه نگفتیم. به‌طور ذاتی این صنعت به دلیل وجود تجهیزات سنگین و روبات های مکانیکی غول‌پیکر بسیار خطرناک است. که به‌طور قابل‌توجهی در وقوع حوادث کشنده در محل‌های ساخت‌وساز حاضر هستند. تقریبا یک‌چهارم افرادی که در کارگاه مشغول کار هستند از بین ۱۰۰۰۰ نفر در حین کار فوت میشوند. این حوادث و حوادث مرگ‌ومیر عواقب مالی را برای پروژه به همراه خواهد داشت. سهم عمده‌ای از هزینه ساخت‌وساز برای تعمیر مناطق خراب‌شده سازه و با توجه به تأخیر ناشی از حوادث در محل ساخت‌وساز صرف می‌شود. با توجه به این حوادث، کار ساخت‌وساز و مدیران هرروز با انواع خطرها مواجه می‌شوند، چه در حال کار بر روی پروژه‌های کوچک مانند پروژه تکمیل یک اتاق باشند و یا ساخت یک پروژه ۳۰۰ طبقه­ای بزرگ.

 

چه می خوای بگی کلا؟!

صنعت ساخت‌وساز همواره پرخطره و دائماً جان و مال افراد تهدید میشه. کارگران باید در ارتفاعات زیاد کار کنن یا ساعات زیادی از روز رو در معرض صداهای بلند باشن و یا مثلاً گرما، گردوغبار و ارتعاش ناشی از دستگاه‌ها و … باعث بروز انواع بیماری‌ها و مشکلات میشه. به همین خاطر سهم عمده‌ای از هزینه ساخت‌وساز برای تعمیر مناطق خراب‌شده سازه یا رسیدگی به مجروحین و آسیب‌دیده‌ها شده که موجب تأخیر  در عملیات ساخت‌وساز شده و هزینه‌ها رو بالا می بره.

بریم کمی بیشتر در مورد خطرات و حوادث سر پروژه‌ها بحرفیم.

 

 

  1. سقوط کارگران از ارتفاع:

در مراحل ساخت ساختمان‌ها معمولا حفاظ‌های مراقبتی وجود نداره و در قسمت‌های باز طبقات ممکنه افراد با از دست دادن تمرکزشون از نردبان، داربست و … سقوط کنن و بلغزن که موجب مرگ‌ومیر و آسیب‌های فراوان میشه مثل اختلالات اسکلتی عضلانی، زخم‌های سر و شانه و … بنابراین الزامیه که از تجهیزات مهار، کمربند و حفاظ در ساختمان استفاده بشه.

 

 

  1. سقوط اجسام:

علاوه بر سقوط افراد از ارتفاع، سقوط اجسام و مصالح ساختمانی بر روی عابرین و وسایل نقلیه موجب خسارات و جراحات متعددی میشه که در این حالت باید حین انتقال و حمل مصالح از قبیل بتن، میلگرد و … دقت نموده و در روزهایی که بادهای شدیدی رو داریم در صورت امکان از تاور کرین استفاده نکنیم.

 

 

  1. برق‌گرفتگی:

تقریبا تمامی ابزار آلات ساختمانی با نیروی الکتریسیته کار میکنن و طبیعیه در صورت نبود محافظت در مقابل برق‌گرفتگی، حوادث ناگواری واسه افراد در محل ساخت‌وساز اتفاق میوفته که متاسفانه همواره یکی از مشکلات و موانع هستش که همیشه باهاش سروکار داریم. استفاده از تابلوهای اعلان خطر، کنترل ممتد کابل های برق و آموزش کارگران می تونه در کاهش خطرات مفید باشه.

 

 

  1. گرمازدگی شدید:

در مناطق بسیار گرم و در فصل تابستان، گرما میتونه مشکل‌ساز شده و حتی باعث مرگ کارگران بشه. توی دماهای خیلی بالا مکررا باید کارگرا آب خنک بدنشون دریافت بکنه و استراحت‌های دوره‌ای داشته باشن تا از گرمازدگی و غش و بیهوشی ناشی از اون در امان باشن.

 

 

  1. گرد غبار و ذرات خطرناک:

در مراحل ساخت‌وساز و خاکبرداری معمولا گردوغبار زیادی هستش و حین بتن‌ریزی یا سایر عملیات ذرات سیلیسی و … در طولانی مدت ممکنه باعث مشکلات ریوی و بیماری‌هایی مثل سیلیکوزیس بشه پس در سایت هایی که این موارد شدیده، استفاده از ماسک الزامی خواهد بود.

 

 

  1. نویز و ارتعاش:

عملیات ساخت‌وساز بدون شک دارای نویز و صداهای زیادی هستش و صداهای بلند در طولانی مدت باعث کاهش شنوایی کارگران میشه که به وز وز گوش معروفه. علاوه بر اون ارتعاش ناشی از دستگاه‌ها و ابزارها مثل دستگاه ویبره و دریل و بتن کَن ها بعد از سال های متمادی موجب بروز بیماری‌های عصبی و آسیب به تاندون‌های دست و مچ میشه.

 

 

گردآورنده مطالب:

مهندس اسلام اسلامی مؤلف و مدرس کتاب‌های عمرانی (ژئوتکنیک دانشگاه تهران)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × سه =

توسط
تومان