قسمت 6: انواع دیوارهای غیرباربر مدرن در ساختمان‌ها

انواع دیوارهای غیرباربر مدرن در ساختمان‌ها

دیوار عبارت است از یک ساختار ممتد، یکپارچه، محکم و استوار که از جنس آجر، سنگ، بتن، چوب یا فلز و غیره باشد که ضخامت آن در مقایسه با طول و ارتفاع، کمتر (نازک) می‌باشد. دیوار، ساختمان یا محوطه را محصور و محافظت می‌نماید یا به‌عنوان مجزا کننده فضاها از یکدیگر به‌صورت اجزاء یا اتاق‌ها عمل می‌کند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

 

1- هبلکس (Hebelex):

هبلکس مخلوطی است از سیلیس، سیمان، آهک و پودر آلومینیوم که در حرارت ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد و فشار ۱۲ اتمسفر در اتوکلاوها پخته و به قطعات موردنیاز ساختمانی بریده می‌شود. هبلکس عمدتاً به‌عنوان دیوار خارجی غیر­باربر ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد تا از تبادل حرارتی با فضای خارج جلوگیری کند. مقاومت فشاری بالا و وزن پایین از مزایای هپکس است. لوله‌گذاری و سیم‌کشی ساختمانی که در آن از هبلکس استفاده‌شده به‌راحتی انجام می‌پذیرد چون هبلکس به‌راحتی توسط اره برش خورده و میخ و پیچ به‌راحتی در آن فرو میرود. مقاومت بالای هبلکس در مقابل آتش و عایق مناسب در برابر حرارت و صدا بسیار موردتوجه قرارگرفته است. با توجه به قانون جدید تصویب‌شده  که عایق بودن ساختمان‌ها  را در نظر گرفته چنانچه از هبکس برای دیوارها استفاده گردد، دیگر نیاز به عایق‌کاری مجدد نیست.

 

هبکس

 

2- تری دی پانل (3D Panel):

تری دی پانل یک دیوار پیش‌ساخته است که از دو قسمت هسته عایق پلی استایرن نسوز (یونولیت) و شبکه‌های پیش جوش فولادی (مِش) تشکیل‌شده است که به‌وسیله مفتول‌های فلزی به‌صورت خرپا به یکدیگر متصل می‌باشد که با نصب و بتن پاشی روی آن از تلفیق دو شبکه فولادی و بتن، سازه بسیار مقاوم و محکمی به دست می‌آید.

وجود لایه پلی استایرن در اعضای پانلی به‌کاررفته باعث کاهش وزن قطعات دیوار و سقف شده و علاوه بر حمل آسان‌تر، از وزن مجموع سازه نیز می‌کاهد. این پنل ها در ساختمان به‌صورت باربر و یا دیافراگم افقی سازه باربر ساختمان و یا دیوارهای جداکننده غیر باربر به کار می‌روند.

 

تری دی پانل

 

3- ساندویچ پانل (Sandwich Panel):

ساندویچ پانل دیواری از مصالح ساختمانی می‌باشد که شامل دو ورق که مابین آن فوم تزریق‌شده باشد است. جنس این ورق‌ها آلومینیوم گالوانیزه و آلوزینک می‌باشد. ورق آلومینیوم ضدزنگ بوده و برای محیط‌های مرطوب بسیار مناسب می‌باشد. ورق آلوزینک علاوه بر ضدزنگ بودن، مقاومت زیاد و خورندگی بسیار پایینی دارد و همچنین قیمت آن نیز بسیار پایین و مناسب می‌باشد. بهترین نوع فوم مصرفی در ساندویچ پانل دیواری فوم پلی اورتان می‌باشد.

از ساندویچ پانل دیواری در دیوارها، پارتیشن‌های داخلی، پوشش دیوار سوله، پوشش سقف و کانکس انبار، کانتینرها، پوشش دیوار اتاق عمل، کانکس‌های ثابت و متحرک، کانکس‌های ویلایی، سوله‌های ورزشی، پوشش دیوار ساختمان‌های صنعتی و … استفاده می‌کنند. از مزایای آن می‌توان به سبک بودن، عایق صدا و حرارت بودن، دارای قابلیت جابجایی و نصب سریع، مقاوم در برابر زنگ‌زدگی و قابلیت بازیافت اشاره کرد.

 

ساندویچ پانل

 

4- درای وال (Dry Wall):

درای وال (Dry Wall)، به معنای دیوار خشک است. علت این نام‌گذاری این است که در هنگام نصب و اجرای آن، هیچ‌گونه مصالح ساختمانی (گچ، سیمان و…) استفاده نمی­شود. این دیوارها از یک‌لایه گچ که بین دولایه کاغذ یا مقوا فشرده‌شده، تشکیل می‌شوند.

دیوار خشک در ایران با نام دیوار خشک کناف یا دیوار کناف شناخته‌شده و معروف می‌باشد؛ و به‌صورت کلی با نام‌های دیگری مثل شیت راک، وال برد، گچ برگ و … نیز معرفی می‌شود.

 

درای وال

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست + دوازده =

توسط
تومان