قسمت 34: راز سقف های کوبیاکس

 

خب توی این جلسه می خوایم با تکنولوژی­های جدیدی که وارد دنیای عمرانی شدن صحبت کنیم. سقف های مختلفی با فناوری های قدیمی در کشور مورد استفاده قرار می­گیره مثل سقف های تیرچه بلوک که تو دنیا منسوخ شده ولی چند سالیه که شرایط یکم عوض شده و نوع سیستم سقف­ها به یکباره کلا دگرگون شد. مثل سقف­های یوبوت و کوبیاکس برای سازه­های بتنی و عرشه فولادی برای سازه­های فولادی.

ولی آیا واقعا همه چیز به تکنولوژی ربط داره یا دلالی هم دخیله

 

 

رویای سبک سازی سقف!!!

اگه بخوایم بصورت متمرکز راجع به سقف های کوبیاکس صحبت کنیم، مهندسینی که این تکنولوژی رو از کشور آلمان وارد کردند ادعا دارند که استفاده از این تکنولوژی باعث سبک سازی سقف و افزایش دهانه­ها میشه!

این ادعا تا حدی درسته و این توپ­های پلاستیکی تو خالی باعث میشن سقف­ها سقف سبک بشه و در نتیجه این سبک سازی باعث آزادی عمل طراح برای افزایش دهانه ستون گذاری بشه ولی این نکات الزاما به این معنی نیست که الزاما استفاده از این سقف اقتصادیه!

اجزای تشکیل دهنده سقف کوبیاکس:

 

1- قالب بندی:

نحوه­ی اجرای کوبیاکس بسیار شبیه به دال بتنی دو طرفس پس باید قالب بندی زیر دال انجام بشه!

 

2- میلگردهای فوقانی و تحتانی:

آرماتورگذاری در دو مرحله انجام میشه یک مرحله با فاصله 5 سانتی­متری از قالب و مرحله دوم بعد از قرار دادن کوبیاکس، سایز و فاصله آرماتورها بسته به طراحی و ابعاد دهانه می تونه متفاوت باشه.

 

 

3- ردیف های کوباکس:

توپ­های کوبیاکس در ردیف­های چندتایی که در داخل میلگردهایی محصور شده­اند قرار داده میشن تا جلوی بتن ریزی در نواحی میانی را بگیرد و سقف سبک بشه البته در نواحی مشخصی مثل کنار ستون­ها مجاز به استفاده از کوبیاکس نیستیم و باید کامل بتن ریزی بشه.

 

 

4- بتن ریزی:

و در آخرین مرحله بتن ریزی (معمولا 25 مگاپاسکال) انجام میشه و بالاخره سقف کوبیاکس آمادست.

 

برای مشاهده مقاله انواع سقف در ساختمان ها اینجا را کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهارده − 12 =

توسط
تومان