قسمت 68: 5 ابزار پرکاربرد ساختمانی

 

ابزار آلات ساختمانی در عملیات ساخت و ساز انواع ابنیه جهت اندازه گیری، برش، مخلوط کردن، حفر، تخریب و … مورد استفاده قرار میگیرند. این ابزارآلات معمولا مورد نیاز استادکاران و کارگردان عزیز می باشد تا فرایند ساخت و ساز تکمیل شود.

 

اینا به چه درد ما میخوره؟؟

این ابزارآلات مهندسی که میخوام بگم اولا اینکه تعدادشون خیلی زیاده و من اونایی که بیشتر کاربردی ترن رو معرفی کردم. دوما ما مهندسا از اینا استفاده نمیکنیم ولی در کارگاه خیلیا ازش استفاده میکنن و ما باید با کاربردشون و اسامی شون کاملا آشنا باشیم. واقعا خیلی بد میشه اگه کسی بپرسه استامبولی چیه و ما ندونیم چیه واقعا احساس شرمندگی میکنه آدم توی این وضعیتا.

پس بدانید و آگاه باشید که این ابزارآلات رو باید بشناسید.

 

 

1- تراز دستی:

ابزار بسیار کاربردی هستش که واسه تراز کردن سطوح ازش استفاده میکنن. یعنی اینکه بدونیم کاملا افقیه یا عمودیه سطحمون از این ابزار استفاده میکنیم. کار باهاش خیلیم راحته و همه میشناسیمش. دو سه تا لوله در وسط این تراز هستش که تا حدودی پُر از مایعی زرد رنگه. توی این لوله ها حباب هوا هم هستش تا میزان تراز بودن رو باهاش بسنجیم. در نهایت وقتی سطحمون ترازه که حباب در وسط باشه تماممم.

 

 

2- شاقول:

شاقول یا شاغول از اون ابزاراییه که بدون اون نمیشه کار کرد. در واقع به یه قطعه نسبتا سنگین مخروطی شکل فلزی یه نخ میبندن خب. واسه تراز کردن سطوح عمودی ازش استفاده میکنن. البته تازگیا شاقول های لیزری هم اومده که خیلی خفنن اما مخصوص از ما بهتران و پولدارا هستش.

 

 

3- استانبولی:

نمیدونم به استانبول ترکیه ربط داره یا نه ولی همون تشت هستش که دهانه ای باز داره و واسه ملات سازی و گچ کاری ازش استفاده میکنن. متریال استانبولی به صورت گالوانیزه اس و ابعاد متفاوتی هم دارن. توصیه شخصیم اینه که استانبولی خوبه که سبک باشه تا فشار زیادی به دستتون و کمرتون نیاره.

 

 

4- شمشه:

یه ابزار بناییه که یا چوبیه یا فلزی که مقطعش معمولا از قوطی 4 در 4 سانتیه. طولش زیاده و واسه صاف کردن و تراز کردن سطوح استفاده میشه. توی دیوارچینی از شمشه ملات استفاده میکنن که این یکی دارای شکل خاصیه و باعث میشه کارگر بتونه ضخامت ملات رو حفظ کنه تا نمای دیوار زیبا باشه.

 

 

5- فرغون:

یکی دیگه از ابزارهای پرکاربرده که واسه حمل مصالحی مثل شن، ماسه یا سایر ملات ها ازش استفاده میکنن. این وسیله دو دسته، یه مخزن واسه حمل، دو پایه ثابت و یه چرخ واسه حرکت کردن داره. از این ساده تر نمیشد گفت.

 

 

گردآورنده مطالب:

مهندس اسلام اسلامی مؤلف و مدرس کتاب‌های عمرانی (ژئوتکنیک دانشگاه تهران)

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سه × 3 =

توسط
تومان