قسمت 53: فقط پوست‌کلفت‌ها زنده میمانند!!

 

امروزه زلزله یکی از تهدیدات متعددی هستش که میخواد هرچه که شده از شر ما خلاص بشه. ایرانم که خدا رو شکر علاوه بر بلایای غیرطبیعی و مشکلات فراوان که باهاش دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، ازنظر زلزله‌خیزی ماشالا خیلی غنی هستش. پس خشم طبیعت هم مثل خشم معاندین دامن ما رو ممکنه بگیره. علارغم تهدیدات و خطرات زلزله این پوست‌کلفت‌ها هستن که جون سالم بدر میبرن. در این مقاله میخوام بهتون کمک کنم یکم پوست‌کلفت بشیم و بدونیم کجاها امن هستش توی خونه.

البته خیلی از موارد مربوط به قبل زلزله میشه که باید از قبل برنامه داشته باشین و لوازمی رو فراهم کنین. انصافا هممونم که همیشه آماده‌ایم.

 

نکات اولیه:

متأسفانه در چند سال اخیر در ایران هموطنان زیادی رو به خاطر زلزله از دست دادیم و به خاطر همونه که باید یه سری نکات اولیه و مهمو از بَر باشیم تا خودمونو حین زلزله گُم نکنیم. البته اگه ساختمونمون مقاوم نباشه در برابر زلزله که نیستن معمولاً، زنده موندن واقعا عین رد شدن از هفت‌خوان رستم میمونه. خیلی از ساختمونا که قدیمیه و با فووت هم ممکنه خراب بشه و اونایی هم که جدیدا مقاومن ها ولی تا سه چهار فوت میتونن مقاومت کنن (مثل بعضی از مسکن مهری‌ها).

واسه این که ساختمونتون  در برابر زلزله مقاوم باشه باید مطمئن شوین که ناظر، مجری و طراح سازه تون باسواد بوده و از این قضیه نگران نشین و یا اینکه مهندسینی که گفتم مطالب رو از سیویل شو یادگرفتن که در این صورت لازم نیست نگران بشین.

 

 

بریم ببینیم چه خاکی به سرمون باید بکنیم وقتی زلزله اومد:

 

1 به کجا چنین شتابان عزیز دل؟؟!

اگه توی خونه نشستی و اینستاگردی میکنی (مثلاً داری پستای سیویل شو رو میخونی) و زلزله اومد 5 تا نفس عمیق بکش (البته شوخی کردم)، اولا آرامش خودتو حفظ کن و سریع به فکر فرار از خونه نباش. در ثانی، از قبل باید مشخص کرده باشی کجاها امنه؟ مثلاً زیر میز بری یا کُنج خونه و سرتو دور گردنت بپیچی تا تلف نشی. اگه میزتون مثل مال من باشه که فبها المراد.

 

 

2 آسانسور رو بِفراموش!!

اگه مثلاً دم در با گل وایسادی بری خونه و یهو زمین خواست برقصه، گل‌ها رو بذار زمین و پناه بگیر. اگه دیدی میتونی بری بیرون سریع از راه پله ها بزن به چاک که قضیه قمر در عقرب نشه. فقط اینو یادت باشه سراغ آسانسور نری که بدجور پشیمون میشی.

 

 

3 خیلی خطرناکههه حسن!!

وقتی فرصت کردین لوله‌های آب، گاز و خطوط برق رو چک بکنین و در صورت امکان شیرفلکه شونو ببندین. در اکثر موارد زلزله که بیاد نشست گاز خیلی احتمالش میزنه بالا و ممکنه منجر به آتش‌سوزی و خسارت بیش از خود زلزله بشه. درها و پنجره‌ها رو هم باز کنین که کسی اگه گیرکرده خفه نشه بعد خودتون برین فضای باز تا در امان خدا بمانید.

 

 

4 از لوستر و پنجره چند قدم فاصله بگیرین!!

تا میتونین از لوستر فاصله بگیرین که میوفته سرتون. پنجره‌ها هم که ممکنه شیشه‌ها بشکنه و نزدیکش باشین اگه زلزله نکشه این شیشه‌ها حتما میکشه شما رو. به‌علاوه بغل کمدها، کابینت‌ها و عکس‌های رو دیواری هم واینستین که سر مبارک سلامت بمونه.

 

 

5 دعا کنید!!

اگه خدایی نکرده جایی زیر آوار گیر کردین، یکم زور بزنین خودتونو نجات بدین اگه نشد منتظر بمونین و یکم تقاضای Help کنین حتما میان نجاتتون بدن. دعا هم بکنین که خوبه. دعای امن یجیب خوبه برای این موقعیتا.

 

 

گردآورنده مطالب:

مهندس اسلام اسلامی مؤلف و مدرس کتاب‌های عمرانی (ژئوتکنیک دانشگاه تهران)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 × 2 =

توسط
تومان