قسمت 29: بلندترین پل‌های دنیا

 

پل‌های عظیمی در گوشه و کنار جهان برای برقراری ارتباطات زمینی و تسهیل رفت‌وآمد کالا و مسافران ساخته‌شده است که به سبب دانش مهندسی و عظمت بناهای آن‌ها به جاذبه گردشگری شهری که در آن ساخته‌شده‌اند تبدیل‌شده است. یکی از مشهورترین این پل­‌ها که برای ما ایرانیان شناخته‌شده است پل راه‌آهن ورسک است که هرساله چندین هزار گردشگر را به سمت خود جذب می­‌کند. نظیر این پل‌های هیجان‌انگیز در گوشه و کنار جهان وجود دارد.

ارتفاع یک پل، حداکثر فاصله عمودی از بلندترین نقطه پل تا پایین نقطه قابل‌مشاهده از آن است، درست جایی که پایه‌های آن (یا از سطح زمین و یا از روی آب) از روی پل قابل‌دیدن باشد.

برای دسترسی به مقاله “انواع پل ها” بر روی اینجا کلیک فرمایید.

 

در این قسمت می‌خواهیم به مرتفع‌ترین پل‌ها در مهندسی عمران بپردازیم:

 

1- پل میلائو ویادوکت فرانسه:

 

پل میلائو (Millau Viaduct) بلندترین پل دنیا است که توسط طراح بریتانیایی نورمن فاستر طراحی و طی 39 ماه ساخته شد و در دسامبر سال 2004 میلادی توسط ژاک شیراک رئیس­جمهور وقت فرانسه افتتاح شد. پل فولادی ـ بتنی میلائو که در ساخت آن 36000 تن فولاد و 206000 مترمکعب بتن بکار رفته، در ارتفاع 343 متری بر بالای دره تارن در جنوب فرانسه احداث‌شده است.

بعلاوه، پل میلائو دارای 4 مسیر برای عبور خودروها می­‌باشد. این پل بسیار زیبا به سبک پل‌های کابلی با ارتفاع 343 متر بر روی دره رودخانه‌تران و در نزدیکی شهر میلائو در جنوب فرانسه ساخته‌شده است. هرکدام از پایه‌­های این پل دارای ارتفاع متفاوتی می­‌باشند. دومین پایه مرتفع این پل بیش از 244 متر ارتفاع دارد. به هر صورت امروزه از این جاذبه گردشگری به‌عنوان مرتفع‌­ترین سازه مهندسی کشور فرانسه یاد می‌شود.

جاده پل به طول ۲۴۶۰ متر از مقاطع فولادی در ۸ دهنه با عرض ۳۲ متر و فاصله متوسط ۳۴۲ متر بین هر ستون تشکیل‌شده‌ است. این جاده بیش از 36 هزار تن وزن داشته و با عمق 4.2 متر به‌عنوان طولانی‌ترین جاده کابلی پل در جهان به‌حساب می‌آید.

ارتفاع پل میلائو به حدی است که طراح آن نورمن فاستر می‌گوید: رانندگی روی پل مانند آن است که انسان در اتومبیل پرنده نشسته باشد. از ابتکارهای مهم این پروژه نحوه ساخت پایه‌های آن بود، پایه‌هایی که از دو قسمت تشکیل‌شده‌اند. قسمت پایین پایه‌ها با بتن ساخته‌شده‌اند و قسمت بالایی آن‌ها فولادی است.

 

 

 

اگر بخواهیم ارتفاع این پل رو با سازه برج ایفل مقایسه کنیم خواهیم داشت:

 

 

2- پل سلطان سلیم یاووز ترکیه:

پل سلطان سلیم (Yavuz Sultan Selim Bridge) در سال 2016 با حضور رئیس‌جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان افتتاح شد. عریض‌ترین پل معلق جهان، سومین پل عظیم تنگه بُسفر در استانبول و دارای 10 باند تردد؛ شامل 8 باند برای خودروها و 2 باند برای قطار است. ارتفاع پایه‌های «سومین مروارید» استانبول 322 و عرض آن‌ 59 متر است.

پایه سمت آسیایی پل در محله پویرازکوی منطقه بی‌کوز و پایه اروپایی آن در محله غریبچه منطقه ساری‌یر کلان‌شهر استانبول قرار دارد.

هر قسمت از اجزای سطح این پل 870 تن وزن دارد. طول پل کلاً 2164 متر است که 1408 متر آن بر فراز آب قرار دارد. همچنین طولانی‌ترین پل جهان است که خط آهن از روی عبور می‌کند.

افتتاح این پل کمک بزرگی به تسهیل ترافیک استانبول با عبور روزانه 140.000 خودرو و صرفه‌جویی سالانه 1.6 میلیارد انرژی و سوخت نموده است.

 

 

3- پل روسکی روسیه:

مهندسان روس و فرانسوی موفق به ساخت پلی معلق شده‌اند که شکل “وی” لاتین دارد و در ارتفاع 320.9 متری زمین با طول جاده 1104 متری قرار دارد. این پل در شرقی‌ترین نقطه این کشور پهناور در ولادی وستوک در سال 2012 افتتاح گردید. نام این اثر معماری روسکی (Russky bridge) است و دلیل آن‌هم اینکه این پل راه ارتباطی بین جزیره روسکی و روسیه پهناور است.

 

 

این پل‌های معلق مهاری را شرکت ونسی طراح فرانسوی ایتالیایی طرح و اجرا کرده است. این طولانی‌ترین پل مهاری ساخته‌شده در جهان است. برای کنترل لرزه‌های که براثر وزش باد به وجود می‌آید فنرهای خاصی برای تک‌تک بخش‌های پل تعبیه‌شده است.

 

 

4- پل ساتونگ چین:

چهارمین پل بلند جهان پل ساتونگ چین (Sutong bridge) است که ارتفاع آن ۳۰۶ متر می‌باشد. این پل کابلی در سال ۲۰۰۸ میلادی افتتاح‌شده است. هدف از ساخت این پل بزرگ که بر روی رودخانه یانگ تسه بنا نهاده شده است مرتبط به ساختن دو شهر نانتونگ و چانگشو می­‌باشد. امروزه بسیاری از گردشگرانی که قصد بازدید از جاذبه‌­های گردشگری رودخانه یانگ تسه را دارند بخشی از برنامه تور خود را به بازدید از این پل عظیم اختصاص می‌­دهند.

از زمانی که پل سوتونگ با طول 1088 متر در استان جیانگسو افتتاح شد جامعه جهانی متوجه ظرفیت بالای چینی‌ها در بخش پل‌سازی شد. پل‌هایی که می‌توانند برای هر شهر و کشور نمادی از توسعه و توانمندی‌های تکنولوژیک باشد. این پل زیبا در سال 2014 جایزه ویژه فیدیک (فدراسیون بین‌المللی مهندسان مشاور) را به دست آورد.

این پل شش باندی زمان مسافرت میان شانگهای و نانتونگ رو از 4 ساعت به یک ساعت کاهش می‌دهد. ارتفاع این پل از سطح رودخانه اجازه می‌دهد تا کشتی‌های نسل چهارم و پنجم از زیر آن به‌راحتی عبور کنند. هزینه احداث این پل را که زمانی طولانی‌ترین پل معلق جهان بود بالغ بر یک میلیارد و یک‌صد و پنجاه میلیون دلار است.

 

 

5- پل استون کاترز هنگ‌کنگ:

پنجمین پل بلند جهان پل استون کاترز هنگ‌کنگ (stone cutters bridge) و با ارتفاع ۲۹۸ متر می‌باشد. این پل کابلی مرتفع بر روی کانال رامبلر شهر هنگ‌کنگ و باهدف متصل ساختن نام وان کوک، جزیره تسینگ یی و جزیره استون کاترز ساخته‌شده است. طول کل جاده پل 1596 متر بوده و طول بزرگ‌ترین دهانه آن 1018 متر می‌باشد. این پل که در فهرست یکی از پرهزینه‌ترین پروژه‌های مهندسی تاریخ هنگ‌کنگ نیز قرار دارد در سال 2009 میلادی برای استفاده عموم مردم گشایش یافت.

 

 

6- پل آکاشی کای کیو ژاپن:

پل «آکاشی کایکیو» (Akashi Kaikyo) به طول ۴ کیلومتر، شهر «کوبه» را به جزیره «آواجی» متصل می‌کند. این پل به‌عنوان یکی از بلندترین پل‌های معلق جهان و برترین سازه مهندسی کشور ژاپن به‌حساب می‌آید. قبل از آکاشی، کشتی‌ها، مسافران را از این تنگه عبور می‌دادند و این آبراه خطرناک اغلب گرفتار طوفان‌های شدید می‌شد. ساخت آکاشی در سال ۱۹۸۸ شروع‌شده و روند آن ۱۰ سال به طول انجامید. هزینه ساخت پل حدود ۳/۶ بیلیون دلار بود.

حدود ۲۰۰ هزار تن استیل برای ساخت پل به‌کاررفته و کابل‌های نگهدارنده آن با آخرین تکنولوژی‌های روز قالب‌گیری شدند. این پل عظیم و تحسین‌برانگیز ارتفاعی به طول 282 متر دارد که تنها کمی کمتر از برج توکیو است. پل آکاشی طوری طراحی‌شده که بتواند در برابر بادهای قوی با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت از اقیانوس آرام و زلزله‌هایی با قدرت ۸.۵ ریشتر را تحمل کند. مهندسین برآورد کرده‌اند که این سازه می‌تواند تا ۲۰۰ سال بدون هیچ مشکلی استفاده شود.

 

 

جزئیات این پل به‌صورت زیر می‌باشد:

 

 

7- یی سان سین کره جنوبی:

پل یی سان سین (Yi Sun Sin Bridge) با طول کل جاده 2260 متری و ارتفاع 270 متری است که بزرگ‌ترین دهانه آن طول 1545 متر دارد. این پل در سال 2012 به افتتاح رسیده است.

علاوه بر این‌که این جاذبه گردشگری هفتمین پل مرتفع جهان می­‌باشد باید این نکته را اضافه کرد که پل یی سان سین دومین پل معلق مرتفع جهان و همچنین چهارمین پل طولانی معلق جهان هم به شمار می‌رفت. به هر صورت این پل امروزه در فهرست جاذبه‌های گردشگری کره جنوبی و به‌عنوان یکی از نشانه­‌های دانش فنی مهندسان این کشور به گردشگران معرفی می­‌شود.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هفده + 7 =

توسط
تومان