قسمت 17: چند نوع آسفالت داریم؟

چند نوع آسفالت داریم؟

انواع آسفالت

 

آسفالت از ترکیب شن، ماسه و قیر تهیه می‌شود که یک ماده سیاه و بسیار چسبنده است که در ساخت جاده، باند فرودگاه و پشت بام ساختمان‌ها به کار می‌رود. با توجه به نحوه کاربرد آسفالت می‌توان آن را به سه قسمت تقسیم کرد. آسفالت گرم، آسفالت سرد و آسفالت حفاظتی.

در ادامه با انواع آسفالت آشنا خواهیم شد.

 

1- آسفالت گرم:

آسفالت گرم به آن دسته از آسفالت‌هایی گفته می‌شود که به‌صورت گرم با قیر ترکیب می‌شوند و به‌صورت گرم نیز در سطح پخش‌شده و متراکم می‌گردند.

آسفالت گرم مخلوطی از چندین ماده مختلف ازجمله مصالح سنگی مثل شن و ماده اصلی یعنی قیر است که بر اساس نوع قیر مصرفی در دمایی مابین ۱۰۵ تا ۱۶۳ درجه سانتی‌گراد در کارخانه ساخته می‌شود و برای کشیده شدن روی محدوده موردنظر فرستاده می‌شود. این ماده به‌صورت خمیری داغ روی ناحیه کشیده می‌شود و با دستگاه‌های مخصوصی کوبیده و فشرده می‌شوند.

آسفالت گرم

 

2- آسفالت سرد:

آسفالت‌های سرد به مخلوطی از مصالح سنگی با قیر (قیر محلول، امولسیون) گفته می‌شود که عمل اختلاط قیر و مصالح در درجه حرارت محیط انجام و در همین دما پخش و متراکم می‌شود.

سنگدانه‌ها در زمان اختلاط با قیرابه می‌تواند مرطوب باشند ولی برای قیرهای محلول، رطوبت مصالح باید در دمای محیط یا تحت اثر حرارت، خشک شود. آسفالت سرد را می‌توان در مسافت‌های زیاد حمل و سپس پخش کرد یا آن را در کارگاه انبار نمود و بعداً مورداستفاده قرارداد.

آسفالت سرد بر اساس تهیه و اجرا دو نوع است:

الف) آسفالت سرد کارخانه‌ای

آسفالت سرد کارخانه‌ای در کارخانه‌های ثابت و مرکزی آسفالت تهیه می‌شود و سپس برای پخش به محل مصرف حمل می‌شود.

ب) آسفالت سرد مخلوط در محل

آسفالت سرد مخلوط در محل به دو روش تهیه می‌شود. 1) نوع مخلوط در محل که سنگدانه‌ها در کنار و امتداد راه ریسه شده و روی آن قیرپاشی می‌شود و سپس عمل اختلاط و پخش با گریدر یا وسایل نظیر آن انجام می‌گیرد. 2) نوع مخلوط در کارگاه که عمل اختلاط قیر و سنگدانه‌ها در کارگاه‌های ثابت یا موقت انجام و مخلوط تهیه‌شده برای پخش به محل مصرف حمل می‌شود.

آسفالت سرد

 

3- آسفالت حفاظتی:

آسفالت حفاظتی همان‌طور که از اسمش مشخص است برای افزایش سایش و برای بهسازی رویه‌های موجود آسفالتی و بتنی و برای غیرقابل نفوذ کردن سطح راه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

یکی از کارهایی که آسفالت‌های حفاظتی انجام می‌دهند، سریع و آسان کردن نصب و به کار بردن کمتر از ماشین‌آلات و تجهیزات آسفالتی در مقایسه با آسفالت‌های گرم می‌باشد.

آسفالت حفاظتی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دو + 5 =

توسط
تومان