قسمت 79: انواع ماسه را نام ببرید؟!

انواع ماسه ساختمانی

پیرو دو پست قبل­تر زنگ عمران در این پست نیز می­پردازیم به یه ماده اصلی دیگه از بتن (بعد از سیمان) تا ببینیم انواع ماسه چطوریاس و چه ویژگی و کاربردی دارن؟

 

انواع ماسه ساختمانی

1. ماسه گوشه دار:

این نوع از ماسه نسبتاً سخت و تیز و زاویه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار هستند. کاربرد آن تهیه بتنه چون سنگ‌دانه‌های آن با توجه به شکلشان، بسیار خوب در یکدیگر چفت‌وبست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند یک سطح صلب سخت را ایجاد کنند. یک نکته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مهم این است که برای بتن‌ریزی و یا استفاده از ملات، باید حداکثر 4 درصد سیلت در ماسه موجود باشد.

ماسه گوشه دار

2. ماسه ساختمانی:

ماسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی ساختمانی به‌مراتب نرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر است چراکه دانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی کوچک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری دارد. ازلحاظ دانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی، برخلاف ماسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی گوشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار که دانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی آن درشت و زاویه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار است، ذراتی که در ماسه ساختمانی دیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند به‌مراتب گردگوشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر و نرم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر است. سازندگان از این نوع ماسه برای تراز کاری و اندودکاری استفاده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند.

 

ماسه ساختمانی

3. ماسه چسبنده:

ماسه چسبنده و یا ماسه ساحلی هم عمدتاً از سواحل و یا نواحی اطراف خط ساحلی جمع‌آوری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. به علت اینکه ماسه ساحلی از مناطق ساحلی به دست می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید، در آن نمک موجود است. و نمک موجود در آن، رطوبت هوا را جذب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند و مشکلات نم گرفتگی را ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل کاربرد زیادی در ساخت‌وساز ندارد.

 

ماسه چسبنده، چسب رازی

4. ماسه مصنوعی:

علت نام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری ماسه مصنوعی این است که به‌صورت مصنوعی تولید شده است و از منابع طبیعی به دست نیامده است. ماسه مصنوعی به شکل قابل‌مقایسه‌ای مشابه ماسه ساختمانی است؛ ماسه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مصنوعی با شکستن و خرد کردن سنگ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بازالت و یا گرانیت ساخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و به همین دلیل معمولاً به رنگ طوسی است.

 

ماسه مصنوعی

و آما نتیجه گیری:

از انواع ماسه های دیگه میشه به ماسه بیابانی، ماسه بیوژنیک و ماسه الیوین اشاره کرد که هرکدوم کاربرد خودشونو دارن!

 

گردآورنده:

مهندس میررضا میریحیوی مدرس و مؤلف کتاب­های عمرانی

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − 12 =

توسط
تومان