قسمت 49: 5 میراث اشرف برای عمرانی‌ها

5 میراث اشرف برای عمرانی ها

 

در این مقاله قصدم اینه تا شما رو با یه کمپانی نام‌آشنا و معروف بیش‌ازپیش آشناتر بکنم و اون چیزی نیست جز کمپانی CSI. لازمه همین ابتدا بگم که CSI مخفف کلمات Computers and Structures Inc. می‌باشد که در سال 1987 با تلفیقی از علوم سازه و کامپیوتر توسط پروفسور اشرف حبیب‌الله تأسیس و راه‌اندازی شد. مجموعه نرم‌افزارهای تولیدشده توسط این کمپانی توسط هزاران مهندس از 160 کشور در سرتاسر دنیا مورداستفاده قرارگرفته است. پروژه‌های معروفی در دنیا مثل برج تایپه 101 در تایوان، مرکز جهانی نیویورک، استادیوم لانه پرنده المپیک 2008 در چین و … با استفاده از نرم‌افزارهای این شرکت طراحی گردیده است. شرکت CSI بیش از 40 سال در حوزه تحقیق و توسعه نرم‌افزارهای قابل‌اعتماد و سطح بالا در حوزه مهندسی سازه و زلزله تجربه دارد.

اندکی مقدمه:

شرکت CSI توسط اشرف حبیب‌الله تأسیس‌شده که در طول 40 سال سابقه آن، چندین نرم‌افزار عمرانی معروف تولید کرده است. همه ما با چند تا از اونا آشناییم. مثل ایتبس، سیف، سپ 2000 و …

در مورد اشرف حبیب‌الله اینو بگم که از مفاخر دانشگاه برکلی آمریکا بوده و حق بزرگی بر گردن همه طراحان سازه داره. هر ریالی که درمیارین مدیون زحمت‌های ایشون و تیم شونه دوستان عزیز.

 

 

بریم ببینیم این شرکت چه خدمتی به جامعه مهندسین سازه و زلزله کرده:

1 ایتبس:

از Etabs واسه تحلیل و طراحی سازه‌های بتنی و فولادی ما معمولاً استفاده می‌کنیم. تمامی المان‌های سازه‌ای ساختمون ها رو میشه مدلسازی کرد. ما معمولاً از تراز روی فونداسیون به بالا سازه رو در ایتبس مدلسازی کرده و فونداسیون رو در نرم‌افزار برادر تنی ش یعنی Safe مدلسازی و طراحی می‌کنیم. اینم بگم که یکی از نکات جالبش اینه که به‌صورت گرافیکی تغییرات رو میتونین لمس بکنین که خیلی تصور سازه رو راحت‌تر میکنه. اکنون از ورژن های 2009 و 2016 این نرم‌افزار در نظام‌مهندسی اکثر شهرهای ایران استفاده میشه.

نکته آخرم اینه که Etabs به معنی   Extended Three Dimensional Analysis of Building Systems است.

 

2 سیف:

نرم‌افزار Safe به‌عنوان برادر تنی ایتبس، کار تحلیل و طراحی فونداسیون و همین‌طور دال‌های بتنی رو واسمون انجام میده. یعنی شما از تراز رویی فونداسیون رو توی ایتبس و خود فونداسیون رو میتونین در سیف انجام بدین. علاوه بر انواع پی، شمع و … میتونین دال بتنی طبقات رو طراحی کرده و میلگردهاشو به دست بیارین. البته واسه کار با سیف نیاز دارین اول در ایتبس کارتونو انجام بدین و تموم که شد میرین ادامه رو توی سیف انجام میدین.

توی ایران اکثرا از ورژن های 2008، 2014 و 2016 این نرم‌افزار در نظام‌مهندسی‌ها استفاده میشه.

نکته آخرم اینه که Safe به معنی  Slab Analysis by the finite Element Method است.

 

3 سپ 2000:

نرم‌افزار Sap 2000 گستردگی کارش زیاده و میشه باهاش سازه‌های صنعتی مثل سوله‌ها، دکل‌ها، سازه‌های فضاکار، استادیوم‌ها و حتی سدها رو تحلیل و طراحی کرد. با ایتبس ویژگی‌های مشترک زیادی داره و خیلی از سازه‌ها رو میشه هم با ایتبس هم با سپ کارکرد ولی سپ یه نقطه‌ضعف بزرگ داره که دیوار برشی رو میتونه تحلیل بکنه ولی طراحیش نمیتونه بکنه.

اکثرا با ورژن های 20، 21 کار میکنن گرچه ورژن های قبل اونا هم هنوز کارایی ممکنه داشته باشن.

کلمه Sap 2000 به معنی  Structural Analysis Program است.

 

4 بریج:

نرم‌افزار CSI Bridge همونطور که از اسمش معلومه، واسه مدلسازی پل ازش استفاده میشه. این نرم‌افزار قادر به مدل‌سازی پل با ساختار پیچیده، تجزیه‌وتحلیل خزش و انقباض، کشش کابل، هندسه‌ی غیرخطی (تحلیل پی-دلتا و تغیر شکل‌های بزرگ) مصالح غیرخطی، تعریف شرایط مرزی و حالات بار می‌باشد. وسائل نقلیه و خطوط عبور محاسباتی در این برنامه به‌سرعت قابل‌تعیین است و همچنین نمودار گانت جهت نشان دادن توالی ساخت در پل‌های معلق، پل‌های کابلی، پل‌های بتنی با روش طره متعادل و برنامه‌ریزی ساخت در دسترس می‌باشد.

از ورژن های مختلفی مثل ورژن 20 این نرم‌افزار واسه تحلیل و طراحی پل‌ها میشه استفاده کرد.

 

5 پرفورم سه‌بعدی:

برنامه Perform-3D نرم‌افزار جدیدیه که برای تحلیل و ارزیابی عملکرد غیرخطی سازه‌ها استفاده میشه. در این برنامه می شه به مدلسازی سازه‌ها به‌صورت دوبعدی و سه‌بعدی پرداخت. از مهم‌ترین کاربردهای این برنامه میشه به استفاده  در ارزیابی آسیب‌پذیری و مقاوم‌سازی انواع سازه‌ها اشاره کرد. این نرم‌افزار اساساً منطبق بر دستورالعمل‌های بهسازی Fema 365 هستش و همونطور که گفتم واسه بهسازی سازه‌ها خیلی کاربردیه.

این نرم‌افزار سازه‌های پیچیده‌ شامل سازه‌های با دیوار برشی را به‌صورت غیرخطی و بر اساس حالت‌های حدی مختلف مقاومت و تغییر شکل، تحلیل میکنه. هندسه‌ی مدل را می‌توان از برنامه‌ی Sap2000 یا ETABS بازخوانی کرد. در برنامه‌ از انواع مختلفی از المان‌ها شامل: تیرها، مهاربندها، دیوارهای برشی(با بازشو)، دال کف، میراگرها و جداساز‌ها می‌توان استفاده کرد.

 

سخن آخر:

دوستان عزیزم میخوام بدونم با کدام‌یک از نرم‌افزارا آشنا هستی؟ چند سال سابقه کار داری؟

میخوام بهترین سازه‌هایی که با این نرم‌افزارها کارکردی رو برامون بگی.

کدوم یک از دوستان هنوز ایتبس و سیف رو بلد نیستن؟

گردآورنده مطالب:

مهندس اسلام اسلامی مؤلف و مدرس کتاب‌های عمرانی (ژئوتکنیک دانشگاه تهران)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چهار × 2 =

توسط
تومان