قسمت 41: انقلابیون عمرانی

انقلابیون عمرانی

انقلابیون عمرانی

 

در زنگ عمران دو جلسه قبل، در مورد تقابل عمران و معماری توضیحاتی دادم. بحث‌ها زیاد بود و گاها منجر به مجادله بین معمارا و عمرانیا شد که برخی‌ها میگفتن مهندس عمران معروف نداریم. این جلسه میخوام در مورد مهندسین عمران معروف و تأثیرگذار در ایران و جهان صبحت کنم که در حوزه خود انقلابی به پا کردن. نمیدونم تا چه حد میشناسین این افراد رو ولی این نظر شخصی نویسنده مقاله س و ممکنه شما نظر دیگه ای داشته باشین. درنهایت اگه شخصیت برجسته‌ای بود که توی لیست نبود حتماً توی کامنت ها در موردش برامون بگین تا بقیه دوستان هم مطلع شده و بشناسنشون.

 

1- کارل ترزاقی:

اجازه بدین با پدر مکانیک خاک و ژئوتکنیک (هم رشته‌ای خودم) شروع کنم که همه مون به کارای ارزنده این دانشمند برجسته آشناییم. مثل بقیه افراد به ترزاقی هم همه­چیز دان میگن. ایشون زمین‌شناس، مهندس ژئوتکنیک و خاک دان اتریشی هستن. لازمه اینم بگم در کشورهای خیلی زیادی کارای اجرایی مرتبط با خاک و سنگ کرده ازجمله روسیه تزاری، اروپا و آمریکا. نظرات ترزاقی در مورد گسیختگی برشی خاک، ظرفیت باربری پی و موارد دیگه در ژئوتکنیک بسیار پایه‌ای اما معروف هستش. ایشون مثل نیوتونه که هرجا نظریه داده با این تفاوت که بیشتر در حوزه مکانیک خاک بوده دیگه.

 

کارل ترزاقی

 

2- الکساندر ایفل:

الکساندر گوستاو ایفل مهندس و معمار معروف فرانسویه که عموماً اونو با نام جادوگر آهن می شناسن. چندین پل در زمان خود ساخت که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به پل معروف (Garabit Viaduct) اشاره نمود که امروزه جزء خطوط سراسری راه‌آهن فرانسه هستش و در زمان خود بلندترین پل در جهان بود. کاراش تنها محدود به کشور فرانسه نمی شه و آثار دیگه­ای در کشورهای ایالات‌متحده آمریکا، اسپانیا، برزیل، پرو و چند کشور دیگه داره. از آثار مهم او در کشورهای دیگه می شه به سازه فلزی مجسمه آزادی در کشور ایالات‌متحده آمریکا، اسکله کناک(Konak Pier)  در شهر ازمیر ترکیه، کلیسای جامع سنت ماریا در کشور پرو اشاره نمود. مشهورترین اثرشم برج ایفله که واسش شهرتی جهانی به همراه آورد و امروزه از سمبل‌های شهر پاریس هستش.

 

الکساندر ایفل

 

3- جان اسمیتون:

جان اسمیتون رو پدر مهندسی عمران میشناسن و از اولین کسانی بود که خودشو مهندس عمران خوند. چندین پل، کانال، بندرگاه و فانوس دریایی طراحی کرده و از پیشگامان استفاده از آهک هیدراته در بتن بوده. از سنگریزه و پودر آجر به‌عنوان مصالح دانه‌ای نیز استفاده نمود. به‌علاوه، از برجسته‌ترین اثرش می شه به ساخت فانوس دریایی بر روی صخره‌های ادی استون نام برد که در محلی با امواج سهمگین و طوفان‌های شدید قرارگرفته است لازم به ذکر است که قبل از این فانوس دریایی دو فانوس دیگه در این محل ساخته شد که توسط طوفان از بین رفت اما فانوس این موند.

 

جان اسمیتون

 

4- اشرف حبیب الله:

ایشون مهندس سازه اهل پاکستان هستن که در دهه های اخیر واقعا کارشون انقلابی در مدلسازی های نرم افزاری گرایش سازه بود. این مهندس باهوش در شرکت معروف CSI در برکلی آمریکا مشغول به کار هستن. تقریبا همه مهندسین عمران با نرم افزار ETABS کار کردن و با اون کم و بیش آشنایی دارن. جالبه بدونین که نرم افزار ایتبس توسط اشرف حبیب الله به وجود اومد و جزء اولین نرم افزارهای عمرانی بود که برای PC معرفی شد و دنیای طراحی سازه رو دچار تغییر و تحولات گسترده ای نمود. از آقای اشرف حبیب الله به دلیل این کار چندین بار تقدیر به عمل آمده و به او جوایز متعددی تعلق گرفته است.

 

اشرف حبیب الله

 

5- فرانسوا کویگنت:

کویگنت یک مهندس فرانسوی بود و اولین کسی هستش که از بتن آرمه (béton armé) در ساخت سازه‌های گوناگون بهره گرفت و در سال ۱۸۵۳ یک ساختمان ۴ طبقه در خیابان ۷۲ چارلز میشل که در حومه شمالی شهر پاریس و نزدیک به کارخانه سیمان خانوادگیش بود رو ساخت. این سازه اولین سازه بتن آرمه جهانه و توسط معمار محلی تئودور لاشز طراحی شده‌است. از کارهای دیگه ی کویگنت میشه به سیستم تأمین آب شهری پاریس اشاره نمود که معروف به aqueduct de la Vanne  است.

 

فرانسووا کویگنت

 

6- پیر لوئیجی نروی:

نروی مهندس و معمار بزرگ ایتالیاییه که ساخت سازه های بسیار مهمی رو در طول عمر خود عهده دار بوده از جمله ساخت سینمای ناپل، برج دل لاگو، ساختمان تالار کنفرانس یونسکو در پاریس و… . او مخترع سیستم هیدرولیکی پیش کشیده بتن آرمه نیز می باشد. لازم به ذکره که او در ساخت سازه های پوسته ای تبحر زیادی داشت و استفاده از ستون را در این نوع سازه ها به حداقل رساند.

 

پیر لوئیجی نروی

 

7- آنیل کومار چوپرا:

اینم بد نیست بدونین که هندیا به‌جز فیلماشون توی حوزه عمرانم خوبن. ایشون توی دانشگاه برکلی آمریکا عمران خونده البته ارشدشو. توی مباحث زیادی خبره هستن مثل دینامیک سازه و مباحث مربوط به سدسازی و رفتار لرزه‌ای آن. کتاب دینامیک سازه چوپرا به‌عنوان کتاب مرجع در جای‌جای دنیا داره تدریس میشه. مهندسین عمران گرایش سازه خوب میدونن چوپرا چقدر شیوه بیان خوبی داره. شما هم این کتابو خوندین؟ ما که واسمون خیلی سخت بود.

 

آنیل کومار چوپرا

 

8- استاد احمد حامی:

دیگه بسه از خارجی‌ها گفتن. به مهندسین عمران ایرانیم بپردازم که تأثیر بسیار شگرفی توی عمران در ایران داشتن.

ایشون استاد دانشگاه، مهندس راه و ساختمان و پژوهشگر ایرانی بودن که وبگاه ایسنا از او با عنوان پدر مهندسی عمران ایران یادکرده­ است. جالبه زمان رضاشاه جزو نخستین گروه از دانشجویان ایرانی بودن عازم برلین و سپس سوئیس شد  و تونست دکتری مهندسی راه و ساختمان رو از پلی تکنیک زوریخ، دریافت کنه. درواقع، استاد حامی، نخستین ایرانی بود که موفق شد بین دانشجویان سایر کشورها، رشته راه و ساختمان رو با درجه ممتاز به پایان برسونه.

علاوه بر تحقیق و بررسی پیرامون وضعیت خاک و معادن کشور، مطالعات گسترده‌ای درزمینه­‌ تاریخ تمدن و فرهنگ ایران انجام داد. از آن جمله می‌توان به کتاب‌های «مصالح ساختمانی»، «سیمان‌های طبیعی»، «آسفالت گوگردی»، «راه‌های ایران درگذشته و آینده»، «روسازی آسفالتی خیابان‌های تهران»، «ماشین‌های متراکم کننده زمین‌های خرده‌سنگی»، «برآورد ساختمان‌ها»، «آب‌یابی، آب‌رسانی، آبیاری، آب‌سنجی در ایران باستان اشاره کرد.

ایشون جمله معروفی دارن که میگه:

«این مملکت عاشق می‌خواهد، هیچ‌وقت نگویید نمی‌شود؛ بگویید چگونه می‌شود؟

 

استاد احمد حامی

 

9- استاد مهدی قالیبافیان:

استاد قالیبافیان پدر بتن ایران و استاد برجسته مهندسی راه و ساختمان در دانشکده فنی دانشگاه تهران بودن (روحشون شاد). مشارکت استاد همشهری مون (تبریز) در تدوین ۱۳ استاندارد ملی در مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، ۱۹ نشریه از نشریات فنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ازجمله آئین‌نامه بتن ایران (آبا)، ۱۰ مبحث از مباحث مقررات ملی ساختمان و استاندارد مهارت و یک جزوه آموزشی در چارچوب صندوق کارآموزی و آئین‌نامه طرح و محاسبه پل­ها در برابر زلزله و ۵ نشریه در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و آئین‌نامه ۲۸۰۰ طراحی ساختمان در برابر زلزله و ده‌ها طرح و پژوهش و مقاله علمی و فنی ازجمله فعالیت‌هاشون هستش.

دکتر قالیبافیان دو جمله معروف دارن که میگه:

“اول انسان باش سپس مهندس”

“بتن ترکیبی است از سنگدانه، سیمان، آب و اندکی شعور”

 

استاد مهدی قالیبافیان

 

برای دسترسی به مقاله “بازی تاج و تخت این بار میان مهندسین” بر روی اینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × 1 =

توسط
تومان